Familjen Jonssons julpynt!

          Publicerad 2009-12-01, 23:05:33 / ♥ Dagbok
Eftersom det är första december idag passar det väl bra att visa vårat julpynt som jag har lovat, eller hur? :) Anledningen till att det ens är någon mening att visa det är för att det inte är vanligt julpynt. Det är pynt som nästan ingen annan har och är det någon som har det så är det släktingar, i princip.

Min mormor var jätteduktig på att pyssla, hon gjorde prinsessklänningar, alltså riktiga med spets, pärlor och tillbehörande prinsesskronor och tiaror. Alla tyckte att jag var lik Madicken då jag var liten så då sydde hon en Madickenklänning som blev en favorit. Hon satt oss med deg och så gjorde vi tomtar och troll och massa annat kul, sådant som man bara gjorde på dagis och fritids annars. Hon var verkligen världens bästa mormor. Hon finns inte hos oss idag men eftersom att hon var så duktig på att pyssla så hann hon med att göra vissa speciella saker som kommer fram VARENDA jul, utan undantag. Skulle vi någon gång råka glömma (vilket inte skulle kunna hända då dessa saker är de som letas fram och frågas om först) så skulle det aldrig vara någon jul.

Nu låter det precis som om att jag pratar om saker som är gjorda i ren guld, eller som om att det hon har gjort skulle kunna säljas för miljoner. För andra kanske det inte ser så mycket ut för världen, men för oss är det som renaste guld!



 

Här är julkrubban som mormor har gjort, hon har målat alla gubbar och alla finns med, Jesusbarnet, Maria, Josef, de tre vise männen, fåraherdarna, får, en ko och åsnan.

Det är så mysigt att ha den tänd nu så här på kvällen, den lyser så fint och bara att tänka på att mormor satt och gjorde detta och att det uppskattas så mycket av oss är jul.

 


Riktigt dålig bild, suddig :/ Men hon var så noga, ögonbryn, pupiller, ögonlock, läppar, alla detaljer finns med.

 

 

Knappt värd att lägga ut, kanske tar en bättre bild senare och byter ut :P

 

 

Den har alltid stått på denna bänk, hedersplats!

 




 

Sedan har vi tomtefamiljen, eller ja, familjen Jonsson i tomteformat! Även mormor som har gjort detta.

 

 

Här har vi pappa längst bak, med långt skägg och sedan har vi min bror Daniel längst fram. Daniel har alltid läst serietidningar och mormor har tom ritat dit Kalle Anka på den lilla tidningen han håller i.

 

 

Här har vi mamma!

 

 

Här har vi min lillasyster Emelie med tummen i munnen och handen som håller i sin klänning, hon är blyg och det är väl det som mormor har tänkt på :)

 

 

Och här har vi jag, jag sjöng mycket när jag var mindre, i en kör osv så min tomte sjunger. Hade även hår ner till midjan så det har hon också lagt till på min tomte :)

 

Bland det finaste julpynt vi har!




 

Sedan har vi den stora ängeln som också alltid åker fram först av allt. Den har mamma fått av en gammal barndomsvän. Får också hedersplats och är så fin då man både kan ha tänt den vanliga lampan och tända ett ljus ovanför!

 

 

Lyser så fint i mörkret! :)

 


 

Så var det med det :) ska nog gå och lägga mig snart, trots att jag slumrade till lite ikväll.

 

Pussgodnatt!


Kommentarer
1 KOMMENTARER   


Anna Johansson säger:
    2009-12-02 | 08:15:36

Snyggt pynt! Verkligen beundransvärt! :)



Jag stoppar inga köttbullar i näsan, vilket slöseri! ;P Jag kommer hem snabbare än du tror! :O


KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




TILL STARTSIDAN
http://gabriellaj.blogg.se

RSS 2.0