NEW MOON! (Varning för långt inlägg!)

          Publicerad 2009-11-20, 22:07:13 / ♥ Twilight Saga ♥
Igår var vi ju och såg New Moon och helt ärligt så trodde jag aldrig att jag skulle tycka allt besvär var värt det. Varför? Jo, för jag var så otroligt stressad innan vi ens hade satt oss i bilen. Kändes skönt då vi väl var på väg till Umeå, då var vi ju som sagt på väg. Bara att vänta in tills vi ser stadsljusen i Umeå.

Men det gick ju inte så bra under tiden vi körde. Det började låta konstigt ifrån höger framdäck, tänkte; nej, vafan, inte nuuuu!!
Så det var bara att stanna vid första bästa ställe, alltså en grusväg, det var kolsvart ute, det enda lyset vi hade var skenet från min mobil och där försökte Sammy hitta felet. Han hissade upp bilen lite men underlaget var inte det bästa så det sket sig. Vi var tvungen att försöka komma oss till en parkeringsficka för att ens kunna kolla vad som var fel. Jag skulle köra dit så att Sammy kunde sitta på höger sida och lyssna på ljudet och försöka lista ut vad det var som var fel.

Satt mig bakom ratten och började backa ut på vägen och då small det till lite men efter det lät det inget mer. Sammy blev less, helt klart, jag menar, då har vi en tid att passa och så ska det hända något med bilen som han inte kan kolla vad det är. Well well, ljudet slutade och vi åkte vidare. Vi kom till Umeå, hämtade upp bror som skulle följa med, gick in på Subway och köpte en macka då vi var hungrig och begav oss mot SF bio.

Trodde aldrig det skulle vara så mycket med människor där, trodde det skulle vara ett antal, men inte SMOCKFULLT. Det gick knappt att röra sig. I all väntan tills de hade öppnat salongerna så ställde vi oss i kön till godiset. Då vi ändå ska stå och vänta kan man ju lika gärna vänta och stå i kö samtidigt. Sagt och gjort så fick syster och bror sitt godis och Sammy sin dricka. Hade ju köpt innan smart som jag är ;)

Salongerna hade öppnats sedan och vi går in, de hade redan slagit igång Twilight så vi satt oss på våra platser som var på rad två, för långt fram enligt mig men det fanns inte så många platser att välja mellan då biljetterna blev slutsålda väldigt fort. Har ju sett Twilight några gånger, utan att överdriva säkert över 50 gånger. Så allt som alla andra skrattade åt småfnissade jag bara åt. Ville att den skulle ta slut och att tolvslaget skulle komma så att New Moon äntligen skulle starta. Men det var en paus mellan filmerna på 30 min så det blev bara mer väntan. Älsklingen och jag gick ut för att köpa ännu en dricka åt honom och lite smågodis åt mig. Jag åt mycket godis till Twilight, men kunde fan inte äta något till New Moon, var så fokuserad och kände inte ens något godissug. Helt sjukt!

Iaf, vi skulle gå på toa också, vilket var i princip helt omöjligt, det var kö från toerna till salongerna typ. Och då var det inte en person som stod i bredden i kön utan minst två så att gå på toa kändes ganska problematiskt. Sammy påpekade att det endast var tjejer i kön och skrattade ett litet maktskratt, endast tjejer i kön innebär noll kö till herrarnas. Ja, belåten gick han till herrarnas men kom tillbaka ganska snabbt, jag citerar:

"-Ni kan nog gå på herrarnas om ni vill, det är inte en endaste kille där inne."

Tur för oss, slapp den långa kön och tog oss in i salongen igen för att t.o.m hinna se reklamen innan filmen.

Sekunden då New Moon sätter igång, då en stor fullmåne syns i bild, då den sekund efter sekund utvecklas till halvmåne medan texten New Moon syns allt mer så kände jag leendet. Jag har väntat i ett helt år på denna film och nu ska jag få se den, filmen som är baserad på helt fucking underbara böcker som på något konstigt vis får mig att må bättre många gånger. Bella kommer på skärmen och spänningen börjar redan där. Tänker inte berätta något om filmen, det skulle aldrig gå. Kan säga att alla mina negativa tankar om Twilight så som att Kristen Stewart var en dålig skådespelare och att den inte liknande boken nog mycket försvann med vinden. New Moons upplägg, skådespelarna, scenerna, dialogerna, likheterna med boken och alla viktiga händelser, ja, allt sådant fanns med. Kristen gjorde ett sådant grymt jobb att det är helt otroligt. Hennes skådespel gjorde så att jag nästan tog till tåren många gånger. När jag sitter nästa gång på bio och ser New Moon, ja, jag ska gå igen, så kommer jag nog fan grina som en liten flicka. De som har sett The Notebook och som tar till tåren till den (vilket jag har hört är många :P) kommer garanterat att göra detsamma med denna film.

Jag kan inte förklara, man måste se den. Helst ha läst böckerna också. Så man vet om hela den underliggande meningen med ALLT i filmen. Det är så mycket man inte förstår om man bara ser filmerna.

De som har läst böckerna, vet att när Bella har det som mest jobbigt så är det tomma sidor, i månader. Det är där Lykke Li´s possibility kommer in. Trodde aldrig när jag hörde soundtracket att låtarna skulle passa men jisses, den som tycker om första soudtracket, New Moon soundtrack överträffar det, till tusen!

Lägger in Lykke Li´s mästerverk, har hela scenen i mitt huvud och låten gör allt så bra. Lyssna och njut och kolla på bilderna som också visar väldigt mycket av filmen. Längtar redan tills jag får se den igen!


 

 

 

 

 

 

 


Kommentarer
0 KOMMENTARER   



KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




TILL STARTSIDAN
http://gabriellaj.blogg.se

RSS 2.0