Magdalenahem

          Publicerad 2009-01-25, 16:32:53 / ♥ Böcker & Film

Anledningen till att jag inte kunde sova var ju för att jag fastnade för en film som jag dock inte såg början av, den handlade om ett par flickor som blev instängd i ett kloster mot deras vilja av deras familjer. De flickor som blev instängda hade syndat på ett eller ett annat vis, bland annat kunde de ha blivit våldtagna, vara för vacker/ful, haft sex utan att vara gift osv osv. Dessa fick arbeta utan pengar eller någon rättvisa. Fick inte prata med någon utomstående eller ha kontakt med familjen och om de gjorde något fel blev de straffade.

Sådan sjuk film, fick samma äcklande känsla som då man ser någon film från andra världskriget. Det är samma känsla där man känner att man vill hjälpa och bara förklara för de där nunnorna att dom är sjuk i huvudet. Bara det att det är en sann historia och att sista hemmet stängdes 96 är bara mer sjukt. 

Filmen hette Magdalenasystrarna.



Nyfiken vad jag menar, läs då detta!

En typ av Magdalenahem som överlevt till modern tid är de som drevs av den katolska kyrkan i Irland. Magdalenahemmen där upphörde med sin verksamhet först den 25 september 1996. Under 150 år spärrades uppskattningsvis 30 000 irländska kvinnor in i Magdalenahem som fanns över hela landet och drevs av katolska nunnor. Unga kvinnor som på ett eller annat sätt bröt mot samhällets normer och regler skickades iväg och fick ofta tillbringa hela sitt liv på institution (många familjer ville inte ha dem tillbaka). Det kunde handla om ogifta unga kvinnor som haft sexuellt umgänge, blivit våldtagna, var utvecklingsstörda eller helt enkelt drog till sig uppmärksamhet av någon anledning, till exempel var för vackra, för fula eller identifierades som upprorsmakare.

De unga kvinnorna behandlades hårt, utsattes för hårda fysiska och psykologiska bestraffningar och ibland sexuella övergrepp, och tvingades arbeta utan betalning, bland annat i hemmens tvätterier. Med andra ord ett slags slavarbete.

(Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Magdalenahem)


NU har jag fått det från samvetet. Var så sjuk film att jag var tvungen att få "bikta" :P 

Ett längre videoklipp från början av filmen som jag inte såg - Magdalenasystrarna


Jag tror att du kan se hela filmen på youtube om du inte är kräsen med kvalién. Det videoklippet jag har lagt in är nr två av filmen. jaja, mer får ni leta själv :P


ska äta nu, dock tappa jag aptiten nu då jag börja tänka på filmen :/


Kommentarer
0 KOMMENTARER   



KOMMENTERA INLÄGGET HÄR:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




TILL STARTSIDAN
http://gabriellaj.blogg.se

RSS 2.0